Διαμεσολάβηση στον χώρο εργασίας

Διαμεσολάβηση στον χώρο εργασίας

Διαμεσολάβηση στον χώρο εργασίας - Εργαλείο επίλυσης των συγκρούσεων

Το ένα τρίτο της καθημερινότητάς του, ο μέσος άνθρωπος το περνάει στον χώρο της εργασίας του. Είναι σημαντικό λοιπόν για την ισορροπία και την ευτυχία του να λαμβάνει ικανοποίηση από την εργασία του αλλά και το περιβάλλον στο οποίο εργάζεται. Φτάνοντας στην εργασιακή ικανοποίηση αυξάνεται η αυτοπεποίθηση, δημιουργούνται συναισθήματα ευχαρίστησης που οδηγούν στην αποδοτικότητα και διατηρούν τη σωματική και ψυχική υγεία.

Στον χώρο της εργασίας ωστόσο, καλείται να συνυπάρξει και να συνεργαστεί με ανθρώπους που δεν έχει συνήθως επιλέξει ο ίδιος. Ανθρώπους με διαφορετική προσωπικότητα, διαφορετικές αντιλήψεις, ιδέες και αντιδράσεις. Πολύ συχνά επίσης παρατηρείται η επίτευξη του στόχου να έχει μεγαλύτερη σημασία από τις ανθρώπινες σχέσεις. Οι άνθρωποι έχουν την τάση να αλλάζουν στοιχεία του χαρακτήρα τους και της συμπεριφοράς τους όταν βρίσκονται στον εργασιακό χώρο. Ένας χώρος που έχει τη δική του ιδιαίτερη δυναμική και στον οποίο η σύγκρουση αποτελεί αναπόσπαστο και αναπόφευκτο κομμάτι του.

Διαμεσολάβηση στον χώρο εργασίας.

Οι συγκρούσεις που παρατηρούνται στον χώρο της εργασίας σχετίζονται κυρίως με την απόδοση των εργαζομένων, την ορθή εκτέλεση των καθηκόντων, τους στόχους της επιχείρησης ή των ατόμων, τους όρους των συμβάσεων, την χορήγηση δικαιούμενων αδειών, των αποδοχών, των επιδομάτων κάθε μορφής κ.α. και παρουσιάζεται κλιμακωτά. Εάν δεν αντιμετωπιστεί στα πρώτα στάδια θα κλιμακωθεί και θα προκαλέσει βλάβη τόσο στην επιχείρηση όσο και στην αποδοτικότητα των ατόμων. Ο αντίκτυπος της σύγκρουσης είναι μετρήσιμος. Σύμφωνα με έρευνες ο εργαζόμενος διαθέτει 5 – 10% του χρόνου του, για τη διαχείριση ή επίλυση της σύγκρουσης, ενώ τα διευθυντικά στελέχη 25 – 40%. Εάν πολλαπλασιάζαμε τον χρόνο αυτό με τον μισθό, το αποτέλεσμα θα ξεπερνούσε κατά πολύ το κόστος μιας ουσιαστικής εκπαίδευσης στις δεξιότητες επίλυσης των συγκρούσεων.

Οι επιχειρήσεις δεν είναι απρόσβλητες από διαφωνίες και συγκρούσεις, από θέματα που διχάζουν και έχουν επιπτώσεις τόσο στην απόδοση και την υγεία των εργαζομένων όσο και στα κέρδη και την καλή λειτουργία τους. Οι περισσότερες από αυτές ωστόσο είναι αναπόφευκτες, περιττές και θα μπορούσαν εύκολα να επιλυθούν. Πολλές προκύπτουν από απλές παρεξηγήσεις, κακή επικοινωνία, άστοχες λεκτικές επιλογές, αναποτελεσματικούς τρόπους διοίκησης, και ασαφείς ρόλους και ευθύνες. Η λύση δεν είναι η καταστολή, η αποφυγή, οι επιθετικές και διχαστικές αντιδράσεις που συγκαλύπτουν τα προβλήματα, αλλά η αντιμετώπισή τους.  Όλα αυτά μπορούν να διορθωθούν μέσω της αυθεντικής δέσμευσης, της ακρόασης, του διαλόγου, της διαπραγμάτευσης και της διαμεσολάβησης.

Εργαλείο επίλυσης των συγκρούσεων.

Η Διαμεσολάβηση στον χώρο της εργασίας είναι μία διαδικασία επίλυσης των συγκρούσεων, μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών με τη βοήθεια ενός τρίτου ουδέτερου και αντικειμενικού προσώπου, του διαμεσολαβητή.  Ο διαμεσολαβητής ο οποίος είναι κατάλληλα εκπαιδευμένος, βοηθά τα μέρη να επικοινωνήσουν για να καταλήξουν σε μία αμοιβαία ικανοποιητική συμφωνία.  Δεν προτείνει ούτε επιβάλλει λύσεις, αλλά μέσα σε πλαίσιο εμπιστοσύνης με σεβασμό και ειλικρινές ενδιαφέρον τους βοηθά να καταλήξουν σε συμφωνία αποδεκτή και επωφελή για όλους. Στη διαμεσολάβηση προτεραιότητα είναι να επικοινωνήσουν τα  μέρη ουσιαστικά. 

Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι τα οφέλη της Διαμεσολάβησης στον χώρο της εργασίας είναι πολλαπλά και σημαντικά.

  • Αποκλιμακώνει την ένταση, αναγνωρίζοντας τα συναισθήματα των εμπλεκόμενων.
  • Αποκαθιστά την χαμένη επικοινωνία και συνεργασία.
  • Ενθαρρύνει τον διάλογο και την διαπραγμάτευση, αναζητώντας τα κοινά συμφέροντα και την ικανοποίηση των αναγκών.
  • Συμβάλλει στην ουσιαστική επίλυση της σύγκρουσης, εστιάζοντας στην λύση και όχι στο πρόβλημα.
  • Ενισχύει την επικοινωνία και τη συνεργασία μέσα στην επιχείρηση.
  • Η γρήγορη επίλυση συγκρούσεων μπορεί να οδηγήσει στην εξοικονόμηση χρόνου και πόρων για την επιχείρηση.

Οι συγκρούσεις όλων των ειδών μπορούν να μειωθούν αν καλωσορίσουμε τις διαφορές και τις διαφωνίες. Αν παραδεχτούμε ότι όλες οι συγκρούσεις μπορούν να οδηγήσουν σε βελτιωμένες σχέσεις, μάθηση και υπέρβαση. Αν μάθουμε να βιώνουμε τις συγκρούσεις μας σαν προκλήσεις και όχι σαν βάρος, σαν ευκαιρίες για ανάπτυξη και βελτίωση, τότε θα τις μεταλλάξουμε σε ικανοποιητική επικοινωνία, δημιουργική επίλυση προβλημάτων και καλύτερες σχέσεις. 

Facebook

Scroll to Top